Czym kierować się przy wyborze głośników samochodowych?

Jazda autem bez włączonej muzyki może być dla niektórych prawdziwym utrapienie. Przyjemne prowadzenie samochodu dla większości kierowców nierozerwalnie łączy się z piosenkami ulubionego zespołu, czy po prostu z jakimkolwiek dźwiękiem wydobywającym się z głośników. No właśnie, z głośników… Jak działają w aucie i na co zwracać uwagę przy ich wyborze?

Głośniki przetwarzają energię elektryczną na mechaniczną, a ruch membrany powoduje, że cząsteczki powietrza się poruszają i fala to dociera do naszych uszu. Ruch membrany może być przekazywany w różny sposób i jest to uzależnione od rodzaju głośnika.

Membrana głośników stożkowych jest sztywna i wklęsła, oraz posiada zawieszenie, które pozwala jej na spore wychylenie. Co to oznacza? Że najlepiej jest słuchać muzyki będąc na wprost tych głośników, jednak wraz ze spadkiem częstotliwości problem ten zanika. Są to głośniki przystosowane do niskich i średnich tonów.

Głośniki kopułowe posiadają lekką i wypukłą membranę, która pozwala na szybkie osiąganie drgań i duże rozproszenie się dźwięki. Głośniki kopułowe pasują do tonów średnich i wysokich.

Głośniki piezoelektryczne posiadają dość niską jakość przewodzonego pasma, jednak ich zaletą jest cena – nie są drogie. Rzadko spotyka się je w samochodach, gdyż nie nadają się do systemów dwurożnych.

Jeżeli chodzi o wielkość głośników i przetwarzane pasmo to wyróżnia się subwoofery, woofery, midrange i tweetery. Można dzielić je także na jednorożne (całe pasmo obsługuje jedna membrana), dwurożne (osobne układy nisko i wysokotonowe), trójdrożne (niskie, średnie i wysokie tony) i w końcu czterodrożne (posiadają dodatkowy supertweeter).

Separatorowe systemy głośnikowe o szczególny rodzaj głośników, w których oddzielnie umieszczone są głośniki tonów niskich/średnich i wysokich.

Jakość dźwięku jest w dużym stopniu uzależniona od ciężkości materiału membrany. Same membrany mogą być wykonane z polipropylenu lub papieru powlekanego. Czasami widuje się włókna szklane, ale także aluminium i impregnowany jedwab. Sztywny i lekki materiał będzie dokładne, ostre i „szybkie”, natomiast wiotkie materiały spowoduję, że będzie ono wolne, delikatne i łagodne.

Sposób montażu głośników samochodowych może być różny; można wkładać je do kieszonek przygotowanych fabrycznie, jednak wówczas musimy dobrać odpowiednią wielkość głośników, więc w pewnym sensie jesteśmy ograniczeni. Czasami miejsca fabrycznie stworzone na głośniki się po prostu przerabia – jest to rozwiązanie zwłaszcza dla fanów tuningu i mocnego brzmienia.

Warto pamiętać, że niskotonowe głośniki wymagają konkretnej sztywności i szczelności w miejscu, w którym się je montuje. Jeżeli nie ma takich warunków, to trzeba zamontować usztywnienie. Brzmienie głośników wysoko tonowych jest szczególnie istotna dla fanów muzyki w aucie, zatem mszą być one montowane np. w desce rozdzielczej czy na górnej części drzwi.  Jeżeli chodzi o zasadę wspólną dla wszystkich głośników, to nie można ich kierować bezpośrednio w stronę głowy kierowcy i pasażerów.