Płyn hamulcowy – najczęściej zadawane pytania

Płyn hamulcowy jest nieodłącznym elementem każdego sprawnego samochodu, jednak nie poświęca mu się zbyt dużej uwagi. To błąd! Jak się okazuje, w Polsce ponad 70% kierowców ma przestarzały płyn hamulcowy, a może to wpłynąć na bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Temperatura wrzenia płynu powinna być sprawdzana przy każdej wizycie w warsztacie samochodowym – nie powinna ona przekraczać 180 stopni Celsjusza. Oto najczęściej zadawane pytania dotyczące płynu hamulcowego.

  1. Gdzie znajdują się informacje o rodzaju płynu hamulcowego?

Płyn hamulcowe dobiera się korzystając z dostępnych wykresów i diagramów, które biorą pod wagę wiek samochodu. Informacja o płynie hamulcowym powinna znaleźć się też na nakrętce zbiornika wyrównującego.

  1. W jaki sposób sprawdza się stan płynu hamulcowego?

Stan płynu hamulcowego sprawdza się poprzez mierzenie temperatury, która potrzeba jest by zaczął wrzeć. Bardzo często taki test sprawdza także jaka jest w naszym płynie hamulcowym zawartość wody. Jest to metoda miarodajna, jednak tylko wówczas, jeśli mamy pewność jaki rodzaj płynu hamulcowego znajduje się w aucie. Mierzenie temperatury wrzenia płynu można przeprowadzić tylko dzięki specjalnym urządzeniom do tego stworzonych – w ich posiadaniu z pewnością jest każdy warsztat samochodowy.

  1. Czy wymiana płyny hamulcowego jest istotna?

Tak, jest bardzo istotna. Przede wszystkim dlatego, że płyn hamulcowy wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia samochodu po drodze! Przenosi on siłę z pedału hamulca na klocki hamulcowe, czyli pośrednio od niego zależy siła działania hamulców. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, jak wielką rolę w bezpiecznej jeździe odgrywają sprawne hamulce?

  1. W jaki sposób wymienia się płyn hamulcowy?

Wymiana płynu hamulcowego nie jest trudną czynnością. Wystarczy podstawka pod auta (należy wykręcić WSZYSTKIE 4 koła) oraz urządzenie służące od wlewania płynu. Potrzebna jest też druga osoba do pomocy, gdyż jednocześnie trzeba naciskać pedał hamulca i odkręcać/zakręcać odpowietrznik przy zacisku hamulcowym. Pompowanie płynu do układu hamulcowego trwa tak długo, aż wypływający płyn stanie się czysty. Aby uniknąć rozlania się płynu, trzeba na każdy z odpowietrzników nałożyć przezroczysty, gumowy przewód (należy to powtórzyć dla każdego koła).

  1. Czy można wlać dowolny płyn hamulcowy do układu?

Nie. Płyn hamulcowy musi być taki sam, jak ten który jest już w aucie. Nie można mieszać np. płynu E3 z DOT-4, jednak w większości przypadków będzie to ten drugi płyn, zatem ryzyko pomyłki jest niewielkie.

  1. Czy nowoczesne auta, wyposażone w system ABS i ESP, także powinny być zalewane płynem hamulcowym?

Oczywiście! Płyn hamulcowe jest tak samo ważny w starszych, jak i nowszych autach. Należy jednak pamiętać o tym, by był on wymieniany i sprawdzany regularnie. Nowoczesne technologie, ze względu na zastosowane w nich czujniki, są wręcz szczególnie narażone na brak płynu lub jego niezdatność do użycia! Dlatego właściciele takich aut powinni zwracać szczególną uwagę, na stan płynu hamulcowego w układzie.