Motoryzacyjne fakty i mity

Na temat każdej dziedziny świata istnieją różne powiedzenia i wierzenia, a motoryzacja nie jest oczywiście od tej reguły wyjątkiem. Niektóre powtarzane są od lat, a niekoniecznie muszą mieć jakikolwiek związek z prawdą… W tym tekście rozprawimy się z popularnymi mitami dotyczącymi samochodów!

Włącznie klimatyzacji na pełną moc podczas stania w korku albo w trakcie szybkiej jazdy jest zła.

Mit! Zarówno klimatyzacja jak i ogrzewanie są testowane i przygotowane do tego, by funkcjonować w każdych warunkach. Nie po to producenci tworzą ją, żeby konsument miał się ograniczać podczas jazdy. Klimatyzacja ma tak samo sprawnie działać zarówno podczas powolnej jazdy jak i w czasie maksymalnych osiągów auta – właśnie po to wyposażona jest w wentylatory chłodzące oraz skraplacz.

Nie można mieszać benzyn o różnej wartości oktanowej

Mit. Benzyna, bez względu na ilość oktanów w niej zawartych, to zawsze benzyna bezołowiowa i można mieszać ją z każdą inną benzyną bezołowiową. Mieszanie wartości energetycznej paliwa może czasami być wręcz wskazane – dolewka wysokooktanowej benzyny może „przepalić” silnik, w którym zostało nalane słabej jakości paliwo.

Im więcej oktanów w benzynie, tym lepiej.

Częściowy mit. Dlaczego? Odpowiedź jest oczywista – różne auta przystosowane są do różnej mocy paliwa i niektórym dużo lepiej będzie pasowała wysokooktanowa benzyna, a niektórym przeciwnie. Paliwo wysokooktanowe powinno być stosowane przede wszystkim w autach o dużej mocy silnika, zwłaszcza, jeżeli tak zaleca producent.

Przy niskich temperaturach silnik należy rozgrzać przed jazdą.

Mit. Rozgrzewanie pojazdów należy do jednych z największych mitów motoryzacyjnych – silniki są przystosowane do pracy w różnych warunkach, a ich rozgrzewanie może wręcz uszkodzić silnik! Najlepszym sposobem na „rozgrzanie” silnika jest po prostu spokojna jazda na początku trasy – wszelkie inne zabiegi są kompletnie niepotrzebne.

Aby uzyskać najlepszy efekt, należy stosować 3 warstwy wosku.

Mit. Jedna warstwa wosku jest optymalna – auto wtedy odpowiednio się błyszczy, a nie staje się matowe. Jedna warstwa w zupełności wystarczy i nada każdemu pojazdowi takie blasku, na jaki liczy kierowca.

Olej syntetyczny jest szkodliwy dla auta.

Mit. Czasami wciąż pokutuje myślenie, według którego olej syntetyczny wypłukuje naloty i powoduje nieszczelności, lecz mija się to całkowicie z prawdą. Olej syntetyczny jest najlepszy! Wydłuża żywotność i pracę silnika, jest śliski i nie gęstnieje tak jak inne oleje w niskich temperaturach. Nie traci właściwości smarowania i nie naraża na utratę gwarancji. Nie powoduje też żadnych rozszczelnień!  

Paliwo wysokooktanowe zmniejsza zużycie paliwa i daje więcej mocy.

Mit. Właściwe paliwo dla auta to te, które zaleca producent – zmiana na paliwa na wysokooktanowe nie będzie dobra dla wszystkich modeli samochodów. Regularna benzyna jest właściwa dla większości aut, a moc silnika może obniżać tylko w sportowych pojazdach. Potencjał wysokooktanowego paliwa na słabszych silnikach zostanie po prostu niewykorzystany.