Jakie opony, jakie bieżniki? Ekspert radzi

Opony w autach i umieszczone na nich bieżniki stanowią bardzo istotny element bezpiecznego i komfortowego korzystania z samochodów. Aby uniknąć jakichkolwiek niedogodności związanych z ich niewłaściwym doborem należy zapoznać się jednak ze szczegółowymi informacjami na ich temat. Razem ze studiem motoryzacyjnym ArtGrafCars dowiemy się, jakie są rodzaje bieżników i jaki mają wpływ na jazdę.

Samochody osobowe, które służą do codziennej, regularnej jazdy, zaopatrzone są w trzy rodzaje bieżników:

  • Bieżnik kierunkowy

Znakiem rozpoznawczym bieżnika kierunkowego jest zostawianie przez niego na podłożu literki w kształcie „V”, w branży motoryzacyjnej często nazywany „jodełką”. Kierunek jodełki nie może być jednak przypadkowy, zatem przy montowaniu ogumienia należy zwrócić uwagę, by było one nałożone zgodnie ze strzałką z boku opony. Wskazuje ona kierunek toczenia i zapewnia prawidłową pracę opony w różnych warunkach pogodowych.

Opony z bieżnikiem kierunkowym są przeznaczone dla osób, które lubią szybką jazdę i posiadają auta o dużej mocy silnika. Opony te znakomicie odprowadzają wodę i przystosowane są do dynamicznej, agresywnej jazdy. Ogumienie kierunkowe jest dostępne u każdego producenta opon, bez względu na renomę marki.

  • Bieżnik symetryczny

Uniwersalny, niedrogi i najprostszy ze wszystkich modeli bieżników. Ogumienie z bieżnikiem symetrycznym można montować na felgę dowolną stroną, gdyż – jak sama nazwa wskazuje – działa on symetrycznie, w obie strony tak samo. Ten rodzaj ogumienia zadowoli kierowców, którzy po prostu chcą jeździć i nic więcej – jest to najtańszy, ale też najmniej bieżnik możliwy do zamontowania w samochodzie osobowym.

Posiada on jedną zaletę, którą jest jego wytrzymałość – bieżniki symetryczne nie powodują dużego oporu wobec powierzchni, zatem dłużej służą i mniej się ścierają. Może to wpłynąć też na mniejsze zużycie paliwa, jedna zależy to od stylu prowadzenia auta.

Opony z bieżnikiem symetrycznym są polecany osobom z autami o niezbyt mocnych silnikach. Nie będą nadawały się do szybkiej jazdy, gdyż posiadają słabe parametry trakcyjne (nienajlepszą przyczepność do podłoża).

  • Bieżnik asymetryczny

Opony z bieżnikiem asymetrycznym są bezpośrednim konkurentem opon z bieżnikiem kierunkowym, gdyż jest to również świetny sposób ogumienia, który sprawdza się w ekstremalnych warunkach. Bieżnik asymetryczny charakteryzuje się rzeźbą bieżnika, który po zewnętrznej stronie jest inny niż po stronie wewnętrznej. Należy więc oczywiście zadbać o to, by prawidłowo zamontować taką oponę na feldze.

Bieżniki symetryczne dają świetne wyniki w jeździe na zakrętach oraz po  mokrej nawierzchni. Strona wewnętrzna odprowadza wodę, a zewnętrzna „przykleja” auto do podłoża. Opony z bieżnikiem asymetrycznym będą świetnym wyborem zarówno dla miejskich aut, które służą jako transport do pracy, ale także do sportowych aut czy do samochodów terenowych. Są wytrzymałe i wydajne – wydają się być najlepszym wyborem, jeżeli chodzi o ogumienie samochodów.